"Attenzione Prego"...Ody Sea Trials- en helg till sjoss!

Yeps. Som titeln antyder har vi varit ute och seglat en svang nu i helgen! Det var egentligen inte meningen att vi skulle foljt med, men vi fick i Fredags kvall hastigt och lustigt reda pa att vi maste packa vara vaskor och flytta ombord morgonen darpa! Sa kl 07.30 stod vi alla dar redo med vara vaskor men da fick vi plotsligt andra besked och det blev ett himla velande ett tag. "Nej, alla ska bo kvar pa hotellet trots allt", "nej, nu ska ni aka iaf". "nej tillbaka", "nej nagra ska aka, vi vantar pa namnlista" osv osv.....Det slutade med att storre delen av mitt "gang" fran mtt hotell fick ga tillbaks till hotellet och bli kvar dar over helgen, medan jag stod med pa listan over de som skulle flytta ombord. Sa det bar ivag till hamnen med vaskor och allt. Skont att komma ifran det dar skitiga hotellet efter nastan 3 veckor!

Flyttade in i en hytt pa dack 2 och installerade mig lite smatt, dock inte helt, eftersom jag visste att jag skulle flytta till en ny hytt snart. Jag och Katie delade, sjysst:)
Sen bar det ivag pa Sea Trials, sa varan forsta lilla "seglats" kan man saga. Vi var ute i 2 dagar och allt mojligt testades ombord, nodstopp styrningstest, U-svang osv. Ett evigt "attenzione prego!" har horts i hogtalarna. Mariotti, som bygger Odyssey, e ju ett italienskt foretag sa de flesta hantverkare och andra arbetare ombord (som inte e seabourn crew) e italienska. Javligt trott nu pa alla meddelanden som rabblas ut for jamnan pa italienska i PA systemet. Sen bestamde de sig ocksa en dag for att testa var nodsignal. Denna signal ar javligt skarp och skar i orat kan jag meddela. Detta testar de oavbrutet i en HEL TIMMA! Fatta om det var javligt storigt eller?

Sen nar de gjorde styrningstesten lutade baten riktigt kraftigt , ibland upp till 20 grader, sa blev lite trixigt att jobba da hehe, nar allt halkar omkring och valter och man knbappt kan sta pa benen sjalv!
For jobbat har vi gjort nastan oavbrutet! Vi har gjort 12timmarskift nu de senaste dagarna och jobbat fran 8 pa morgonen till 20-21 pa kvallen! Och da menar jag jobbat! Slitigt med att stada personalhytter och gastsviter, tvattat korridorer och public areas fran topp till ta i ett desperat forsok att fa baten fardig i tid! Lite skillnad mot nat vi bara satt och latade oss pa parkeringen hela dagarna utan jobb!

Sen har vi haft minst en livbatsovning om dagen ocksa, vilket tar lang tid. Men innan vi far ge oss av pa riktigt maste vi fa gront ljus fran US coast guard inspektorerna, sa vara nodsituationsuppgifter maste verkligen sitta ordetligt. Far vi inte godkant utav dem ar baten forbjuden att segla. Enligt det senaste jag har hort ska de komma ombord imorn och inspektera, bast jag laser pa mina papper lite ikvall sa jag har koll pa saker och ting!

Efter Sea Trials blev det tillbaka till hamnen i Genoa och direkt in i drydock. Dry dock, dvs torrdocka, ar alltsa nar baten kors in i en slags "pool" som sedan toms pa vatten. Baten hamnar i slutandan alltsa pa torra land, sa att man kan utfora reparationer etc pa batens undersida.
Det trista med dry dock ar att luftkonditioneringen brukar stangas av (och under "riktig" drydock aven vattnet) sa det har varit fruktansvart varmt ombord nu det sista, men som tur ar har vi haft rinnande vatten! Imorn blir sista dagen i torrdocka skulle jag tro, skont!
Den har varmen och allt svettande har orsakat mig en acklig explosion av finnar pa ryggen, inte alls roligt! Men nar huden aldrig kan andas och man svetta 24/7 blir den inte glad! Har skrubbat och allt mojligt men det vill inte ge sig! usch! Forhoppningsvis battre nar ACn kommer igang ordentligt sa man inte behover bada i svett hela dagarna.

Fran borjan var det tankt att Ody skulle borja sin seglats till Venedig nu i mandags, men detta har givetvis inte intraffat. Nya preliminara datumet ar pa Torsdag sa nu har vi jobbat galet mkt for att fa ordning pa allt tills dess.

Jag har flyttat in i min "permanenta" hytt pa dack 3. "Cosmo Boulevard" heter min "gata". Riktigt sjysst lage, precis bakom crew mess (kantin) och crew bar (personalbaren).
Vi i personalen agerar for tillfallet ocksa vad man skulle kunna kalla "forsokskaniner". Istallet for att ata i crew mess (var vanliga matsal) fick vi ikvall testa en av gastrestaurangerna - The Colonnade! Nice!!! De maste ju namligen testa koken och allt sant, kolla sa att allt porslin passar och sant. Hehe, inte oss emot, det e hur nice som helst daruppe och maten helt underbar! Imorn ska vi ata dar igen for lunch och middag, sen dagen darpa ska vi fa testa Patio Grill - en annan av gastrestaurangerna. Man far njuta medan man kan!

Gott att internet funkar har ikvall. Nar vi var ute till sjoss stangde de namligen av det pa kvallen av okand anledning (dock valdigt irriterande) och likasa varat TV-system stangdes av pa kvallen. suck! Men nu funkar det iaf:) Och det e helsjysst, vi har samma IATV (InterActive TV) system som vara gaster kommer fa, dvs vi har over 400 filmer att valja mellan och massa musik och TV-kanaler! Man tackar!

Vad jag inte e lika nojd med ar tvattmaskinerna. Pa de andra batarna fick man sin tvatt tvattad nere i skeppstvatten utan kostnad och det var givetvis valdigt bekvamt och bra. Bara att skicka ner och sen far man tillbaks det tvattat och struket.
Nu har de istallet givit oss tvattmaskiner sa vi kan tvatta sjalva. Problemet ar att de har gett oss 3 (TRE!!) tvattmaskiner och tumlare som hela personalen (350 PERS!) ska dela pa! Hallla!!!!! Sager ju sig sjalvt att detta INTE KOMMER FUNKA. Trots att bara typ halften av all personal bor ombord i nulaget ar det nastan omojligt att fa in en fot i tvattstugan. Ingen lista eller nanting, bara forst till kvarn sa det ar ju mer eller mindre kaotiskt. Jag har desperat sprungit runt nu 3 kvallar i rad for att fa tvattat med fatt ge upp i slutandan och tvatta i handfatet. Ikvall fick jag dock antligen tag pa en ledig tvattmaskin, den som ar lite mer avlagset belagen och som jag misstanker inte alla kanner till. Sa korde igang en tvatt. MEN givetvis e det typ nat fel pa den javla maskinen sa den gar och gar och slutar aldrig och sen satter jag den pa "spinn" anda och den tommer typ halften av vattnet utan att ens skolja tvatten. Sa det blev till att avsluta hela proceduren i handfatet igen...suck! Gillar inte sana dar tvattmaskiner av "amerikansk typ" som jag kallar det, jag vill ha en vanlig med digitala siffror och knappar pa framsidan sa man forstar vad man gor! 
Smart som jag var hade jag dessutom glomt en tampong i ena fickan pa byxorna jag tvattade, sa nar jag val fick ur kladerna ur maskinen var de fulla med vitt ludd! Sa manga ggr som jag har gjort samma misstag, att jag aldrig kan LARA MIG att kolla fickorna innan jag kor igang.

Naja, hur som helst...nar baten val kommer igang kommer vi kunna skicka var tvatt till skeppstvatten igen, dock kommer vi inte fa det gratis langre, utan vi far betala halva gastpriset. Men det ar okej, jag kommer definitivt bespara mig modan att braka med de har maskinerna och betala nagra dollar for att fa det gjort.

Oj, vad mkt det blev. Nu maste jag plocka fram mina papper och se till att jag har kolla pa alla fire lockers, livbatar och nodsignaler infor imorn hehe. Ha det sa fint!
Natti!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0